Μόνο ως ευχάριστη έκπληξη μπορεί να εκληφθεί, η απόφαση του Ανώτατου Ναυτικού Συμβουλίου για την αύξηση της οροφής των υποβρυχίων του Π.Ν. Πιο συγκεκριμένα, το ΑΝΣ αναθεώρησε την προηγούμενη απόφαση που καθόριζε τον αριθμό των υποβρυχίων σε 7 και αποφάσισε την αύξηση του σε 10 ελάχιστο με 12 μέγιστο…
Έτσι η δύναμη του στόλου των υποβρυχίων του Π.Ν θα αποτελείται τα επόμενα χρόνια από 4 υποβρύχια Type 209/1100, 4 υποβρύχια Type 209/1200 (εκ των οποίων το ένα εκσυγχρονισμένο) και 4 υποβρύχια Type 214.
Γράφει ο Κωνσταντίνος Τόλιας
Η απόφαση αυτή ήρθε ως φυσική συνέπεια της κατάστασης που τείνει να διαμορφωθεί στο ισοζύγιο ναυτικής ισχύος ανάμεσα στο Π.Ν και στο TDK, αλλά και στην διαφαινόμενη αλλαγή του επιχειρησιακού προσανατολισμού του Π.Ν, με την στροφή στην Ανατολική Μεσόγειο ως απόρροια των εξελίξεων στο θέμα της ΑΟΖ.
Πιο συγκεκριμένα η αδυναμία, λόγω οικονομικών περιορισμών, του Π.Ν να αποκτήσει πλοία με δυνατότητες αεράμυνας περιοχής φαίνεται να μεταβάλλει την στρατηγική του σκέψη και να την μετατοπίζει από το επίπεδο της Θαλάσσιας Κυριαρχίας σε αυτό της Θαλάσσιας Άρνησης.
Αν και η επίτευξη Θαλάσσιας Κυριαρχίας δεν θα πάψει να αποτελεί βασική επιδίωξη του Π.Ν, δεδομένοι επιχειρησιακοί και γεωγραφικοί περιορισμοί επιβάλλουν την αναζήτηση εναλλακτικών στρατηγικών επίτευξης του στόχου.
Ανάμεσα σε αυτές είναι η στροφή σε στρατηγική και τακτικές Θαλάσσιας Άρνησης, δηλαδή της επιδίωξης της απαγόρευσης της χρήσης του θαλασσίου χώρου εκ μέρους του αντιπάλου σε δεδομένη γεωγραφική περιοχή.
Παραδοσιακά, η χρήση υποβρυχίων ενδείκνυται για τέτοιου είδους αποστολές, καθώς τα ιδιαίτερα εγγενή χαρακτηριστικά αποκρυψιμότητας και αφανούς δράσης ευνοούν κάτι τέτοιο.
Ειδικά σε περιοχές όπου η παρουσία μονάδων επιφανείας του Π.Ν κρίνεται από επισφαλής έως αδύνατη, όπως για παράδειγμα ο θαλάσσιος χώρος ανατολικά του Καστελλορίζου και δυτικά της Κύπρου, η αποστολή υποβρυχίων είναι η μόνη που μπορεί να λάβει χώρα.
Παρεπιπτόντως να σημειώσουμε ότι κατά την γνώμη μας, η πλέον ενδεδειγμένη στρατηγική για το Τουρκικό Πολεμικό ναυτικό είναι να προσπαθήσει να παρασύρει το Π.Ν στην ανωτέρω περιοχή, όπου θα επιχειρήσει να το καταστρέψει από κοινού με την Τουρκική αεροπορία.
Σε αυτόν τον γεωγραφικό χώρο ο αντίπαλος παίζει στην “έδρα” του, για να δανειστούμε ένα όρο από το ποδόσφαιρο και η όποια απόπειρα αμφισβήτησης της κυριαρχίας του εκεί, μπορεί να προέλθει μόνο από υποβρύχια.
Με την άνοδο της οροφής του στόλου των υποβρυχίων, το Π.Ν θα μπορεί να αυξήσει του τομείς περιπολίας του και να διαθέσει επιπλέον υποβρύχια για επιχειρήσεις στην Ανατολική Μεσόγειο. Ασφαλώς τα στελέχη του Π.Ν γνωρίζουν καλύτερα πως πρέπει να λάβει χώρα η ανάπτυξη των μέσων που έχει στη διάθεση του.
Επιγραμματικά λοιπόν, η απόφαση για την αύξηση της οροφής του υποβρύχιου στόλου του Π.Ν κρίνεται ως θετική και απαραίτητη κίνηση, που αποκαθιστά σε μεγάλο βαθμό την παρατηρούμενη ανισορροπία δυνάμεων που τείνει να διαμορφωθεί και επιτρέπει την υλοποίηση των επιχειρησιακών του σχεδιασμών.